ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

علی حاتمی و حسرتی که بر دلش ماند

 علی حاتمی و حسرتی که بر دلش ماند


من‭ ‬یک‭ ‬آرزوی‭ ‬بسیار‭ ‬مهم‭ ‬دارم‮.‬‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬این‭ ‬است،‭ ‬اگر‭ ‬عمرم‭ ‬یاری‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬اگر‭ ‬مهر‭ ‬و‭ ‬محبت‭ ‬ایزد‭ ‬یکتا،‭ ‬شامل‭ ‬زندگی‭ ‬هنری‮ ‬ام‭ ‬شود،‭ ‬فیلمی‭ ‬عظیم‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬حضرت‭ ‬محمد(ص‮)‬‭ ‬بسازم‮.‬‭ ‬شخصیتی‭ ‬بزرگوار،‭ ‬که‭ ‬جایشان‭ ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬بسیار‭ ‬خالی‭ ‬است‮.‬‭ ‬سوگند‭ ‬می‮ ‬خورم‭ ‬تلاش‭ ‬خواهم‭ ‬داشت،‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬پیامبر‭ ‬را‭ ‬جاودانه‭ ‬به‭ ‬تصویر‭ ‬بکشم‮.‬‭ ‬خدا‭ ‬کند‭ ‬پروردگار‭ ‬این‭ ‬فرصت‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬من‭ ‬نگیرد‮.‬‭ ‬من‭ ‬از‭ ‬روزی‭ ‬که‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬محمد‭ ‬رسول ا‮...»‬‭ ‬مصطفی‭ ‬عقاد‭ ‬را‭ ‬دیده ام،‭ ‬همواره‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬آرزو‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬برده‭ ‬و‭ ‬می‮ ‬برم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬کارگردان‭ ‬ایرانی،‭ ‬نخستین‭ ‬فیلمسازی‭ ‬باشم‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬ایشان‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬نگاتیو‭ ‬ثبت‭ ‬می‮ ‬کنم‮.‬‭ ‬باور‭ ‬کنید‭ ‬فقط‭ ‬از‭ ‬خداوند‭ ‬می‮ ‬خواهم‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬مرگ،‭ ‬این‭ ‬افتخار‭ ‬را‭ ‬نصیبم‭ ‬کند‮                               ‬‭ ‬‮"‬‭ ‬زنده‮ ‬یاد‭ ‬علی‭ ‬حاتمی
زنده‮ ‬یاد‭ ‬‮«‬علی‭ ‬حاتمی‮»‬‭ ‬‮٠١‬‭ ‬سال‭ ‬پیش،‭ ‬آرزویی‭ ‬مهم‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬زبان‭ ‬آورد‮.‬‭ ‬اما‭ ‬درست‭ ‬‮٤‬‭ ‬ماه‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن،‭ ‬در‭ ‬آذر‭ ‬ماه‭ ‬‮٥٧‬،‭ ‬رخ‭ ‬در‭ ‬نقاب‭ ‬خاک‭ ‬کشید‭ ‬و‭ ‬آرزویش‭ ‬را،‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬ابدیت‭ ‬برد‮.‬‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬فیلمنامه هایی‭ ‬که‭ ‬‮«‬علی‭ ‬حاتمی‮»‬‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نگارش‭ ‬درآورد،‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬بود‮.‬‭ ‬فیلمنامه ای‭ ‬به‭ ‬سفارش‭ ‬‮«‬مرکز‭ ‬طرح‭ ‬پژوهش‭ ‬کاربردی‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‮».‬‭ ‬وی‭ ‬قصد‭ ‬داشت‭ ‬همچون‭ ‬همیشه،‭ ‬فیلمی‭ ‬باشکوه‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬پیامبر‭ ‬بسازد‮.‬‭ ‬فیلمی‭ ‬که‭ ‬چونان‭ ‬دیگر‭ ‬آثارش،‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬مردم‭ ‬جای‭ ‬گیرد‭ ‬و‭ ‬طیف‭ ‬گسترده‭ ‬و‭ ‬انبوهی‭ ‬از‭ ‬تماشاگران،‭ ‬علاقه مندان‭ ‬به‭ ‬پیامبر‭ ‬و‭ ‬دوستداران‭ ‬سینمایش‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬همراه‭ ‬سازد‮.‬
‮«‬امید‭ ‬روحانی‮»‬‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬نزدیک ترین‭ ‬دوستان‭ ‬علی‭ ‬حاتمی‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬منتقدان‭ ‬سینمای‭ ‬ایران،‭ ‬درباره‭ ‬شکل گیری‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬زنده‮ ‬یاد‭ ‬حاتمی،‭ ‬به‭ ‬خراسان‭ ‬می‮ ‬گوید‮:‬‭ ‬سال های‭ ‬‮١٧-‬‭ ‬‮٠٧‬‭ ‬بود‮.‬‭ ‬‮«‬مرکز‭ ‬پژوهش‭ ‬کاربردی‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‮»‬،‭ ‬که‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬ریاست‭ ‬این‭ ‬مرکز‭ ‬را،‭ ‬خوشنویس‭ ‬‮-‬مسئول‭ ‬کنونی‭ ‬فیلمخانه‭ ‬ملی‭ ‬ایران‮-‬‭ ‬برعهده‭ ‬داشت،‭ ‬تصمیم‭ ‬گرفت‭ ‬نگارش‭ ‬فیلمنامه ای‭ ‬درباره‭ ‬زندگی‭ ‬حضرت‭ ‬محمد(ص‮)‬‭ ‬را،‭ ‬به‭ ‬برخی‭ ‬کارگردانان‭ ‬صاحب نام‭ ‬و‭ ‬صاحب سبک‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬پیشنهاد‭ ‬دهد‮.‬‭ ‬برهمین‭ ‬اساس‭ ‬جلسه های‭ ‬مختلفی‭ ‬تشکیل‭ ‬شد‮.‬‭ ‬از‭ ‬فیلمسازان‭ ‬برجسته ای‭ ‬همچون‭ ‬زنده‮ ‬یاد‭ ‬‮«‬علی‭ ‬حاتمی‮»‬،‭ ‬‮«‬داریوش‭ ‬مهرجویی‮»‬،‭ ‬‮«‬بهرام‭ ‬بیضایی‮»‬،‭ ‬‮«‬ناصر‭ ‬تقوایی‮»‬،‭ ‬‮«‬مسعود‭ ‬کیمیایی‮»‬،‭ ‬‮«‬محسن‭ ‬مخملباف‮»‬،‭ ‬‮«‬رخشان‭ ‬بنی‮ ‬اعتماد‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬عباس‭ ‬کیارستمی‮»‬‭ ‬دعوت‭ ‬شد،‭ ‬تا‭ ‬براساس‭ ‬بحث ها‭ ‬و‭ ‬گفتگوهایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬جلسه ها‭ ‬انجام‭ ‬گرفت،‭ ‬فیلمنامه های‭ ‬مختلفی‭ ‬درباره‭ ‬پیامبر‭ ‬،براساس‭ ‬دیدگاه‭ ‬و‭ ‬نگرش های‭ ‬خاص‭ ‬خود‭ ‬بنویسند‮.‬‭ ‬این‭ ‬کارگردانان‭ ‬نیز‭ ‬فیلمنامه های‭ ‬مختلفی‭ ‬را،‭ ‬به‭ ‬رشته‭ ‬تحریر‭ ‬کشیدند‮.‬‭ ‬‮«‬داریوش‭ ‬مهرجویی‮»‬‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬ملکوت‮»‬‭ ‬را‭ ‬نوشت‮.‬‭ ‬‮«‬مسعود‭ ‬کیمیایی‮»‬‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬عین القضات‮»‬‭ ‬را‭ ‬تحریر‭ ‬کرد‮.‬‭ ‬‮«‬ناصر‭ ‬تقوایی‮»‬‭ ‬هم‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬سفیر‭ ‬عرش‮»‬‭ ‬را‭ ‬نوشت‮.‬‭ ‬‮«‬بهرام‭ ‬بیضایی‮»‬‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬پردیس‮»‬‭ ‬را‭ ‬نگاشت‭ ‬و‭ ‬زنده‮ ‬یاد‭ ‬‮«‬علی‭ ‬حاتمی‮»‬‭ ‬نیز‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬را‭ ‬نوشت‮.‬‭ ‬همگی‭ ‬آنان‭ ‬فیلمنامه هایشان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬‮«‬مرکز‭ ‬طرح‭ ‬پژوهش‭ ‬کاربردی‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‮»‬‭ ‬سپردند‮.‬‭ ‬روحانی‭ ‬می‮ ‬افزاید‮:‬‭ ‬‮«‬در‭ ‬حقیقت‭ ‬این‭ ‬فیلمنامه ها‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬مرکز‭ ‬تعلق‭ ‬داشت‮.‬‭ ‬اگر‭ ‬هم اکنون‭ ‬نیز‭ ‬این‭ ‬مرکز‭ ‬وجود‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬چون‭ ‬این‭ ‬فیلمنامه ها‭ ‬را‭ ‬خریده‭ ‬،‭ ‬حق‭ ‬ساخت‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬دارد‮.»‬
زنده‮ ‬یاد‭ ‬علی‭ ‬حاتمی‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬را‭ ‬نوشت،‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مرکز‭ ‬مذکور‭ ‬تحویل‭ ‬داد‮.‬‭ ‬اما‭ ‬همچون‭ ‬دیگر‭ ‬طرح ها‭ ‬به‭ ‬مرحله‭ ‬ساخت‭ ‬نرسید‮.‬‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬سبب‭ ‬همواره‭ ‬تا‭ ‬آخرین‭ ‬لحظات‭ ‬زندگی‭ ‬پربارش،‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬دست کم،‭ ‬فیلمنامه اش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬چاپ‭ ‬برساند‮.‬‭ ‬اما‭ ‬متاسفانه‭ ‬خزان‭ ‬زودهنگام‭ ‬زندگی،‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬ما‭ ‬و‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬گرفت‮.‬‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬،‭ ‬از‭ ‬جهت‭ ‬امکانات‭ ‬تولید‭ ‬و‭ ‬ساخت،‭ ‬جزو‭ ‬فیلمنامه های‭ ‬پرهزینه‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬می‮ ‬آمد‮.‬‭ ‬همان‭ ‬زمان‭ ‬نیز‭ ‬گفتگوهایی‭ ‬با‭ ‬حاتمی،‭ ‬مهرجویی‭ ‬و‭ ‬بیضایی‭ ‬برای‭ ‬ساخت‭ ‬فیلمنامه هایشان‭ ‬شد‮.‬‭ ‬حاتمی‭ ‬پیش بینی‭ ‬می‮ ‬کرد‭ ‬ساخت‭ ‬این‭ ‬فیلم،‭ ‬دست کم‭ ‬‮٤‬‭ ‬یا‭ ‬‮٥‬‭ ‬سال‭ ‬زمان‭ ‬می‮ ‬برد‮.‬‭ ‬زیرا‭ ‬شیوه‭ ‬خاصی‭ ‬که‭ ‬وی‭ ‬در‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬دستمایه‭ ‬قرار‭ ‬داده‭ ‬بود،‭ ‬بسیار‭ ‬متفاوت‭ ‬از‭ ‬نگاه‭ ‬‮«‬مصطفی‭ ‬عقاد‮»‬‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬محمد‭ ‬رسول ا‮...»‬‭ ‬بود‮.‬‭ ‬حاتمی‭ ‬می‮ ‬خواست‭ ‬از‭ ‬سبک‭ ‬اجرایی‭ ‬‮«‬مصطفی‭ ‬عقاد‮»‬‭ ‬بگریزد،‭ ‬تا‭ ‬کارش‭ ‬هیچ گونه‭ ‬شباهتی‭ ‬با‭ ‬اثر‭ ‬او‭ ‬نداشته‭ ‬باشد‮.‬‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬محمد‭ ‬رسول ا‮...»‬‭ ‬شاهدیم‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬نشان‭ ‬دادن‭ ‬تصویر‭ ‬سیمای‭ ‬حضرت‭ ‬محمد(ص‮)‬،‭ ‬از‭ ‬شیوه‭ ‬دوربین‭ ‬از‭ ‬نگاه‭ ‬پیامبر،‭ ‬که‭ ‬نشانه هایی‭ ‬از‭ ‬حضور‭ ‬ایشان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تماشاگر‭ ‬منتقل‭ ‬می‮ ‬کند‭ ‬بهره‭ ‬گرفته‭ ‬شده‭ ‬است‮.‬‭ ‬اما‭ ‬تاکید‭ ‬زنده‮ ‬یاد‭ ‬علی‭ ‬حاتمی‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬شیوه‭ ‬بپرهیزد‮.‬‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬سبب‭ ‬قصد‭ ‬داشت‭ ‬از‭ ‬سبک‭ ‬نمایش های‭ ‬ایرانی،‭ ‬به‭ ‬گونه ای‭ ‬که‭ ‬اجرای‭ ‬خاص‭ ‬او،‭ ‬این‭ ‬سبک‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬‮«‬شبیه خوانی‮»‬‭ ‬ایرانی‭ ‬تبدیل‭ ‬کند،‭ ‬بهره‭ ‬گیرد‮.‬‭ ‬این‭ ‬شیوه‭ ‬خاص‭ ‬علی‭ ‬حاتمی‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬او‭ ‬می‮ ‬توانست‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬را‭ ‬این گونه‭ ‬بسازد‮.‬‭ ‬او‭ ‬دلش‭ ‬می‮ ‬خواست‭ ‬همچون‭ ‬تمامی‭ ‬آثارش،‭ ‬هر‭ ‬فصلی‭ ‬از‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬می‮ ‬نویسد،‭ ‬نخست‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬دکوپاژ‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬پشت‭ ‬دوربین‭ ‬برود‮.‬‭ ‬درباره‭ ‬چگونگی‭ ‬و‭ ‬نحوه‭ ‬ساخت‭ ‬فیلمنامه هایی‭ ‬که‭ ‬توسط‭ ‬‮«‬مرکز‭ ‬طرح‭ ‬پژوهش‭ ‬کاربردی‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانان‭ ‬مذکور‭ ‬پیشنهاد‭ ‬شد،‭ ‬پیش بینی‮ ‬های‭ ‬خاصی‭ ‬انجام‭ ‬نگرفته‭ ‬بود‮.‬‭ ‬از‭ ‬این رو‭ ‬کارگردانان‭ ‬در‭ ‬ساخت‭ ‬فیلمنامه هایشان،‭ ‬آزادی‭ ‬عمل‭ ‬داشتند‮.‬
زنده‮ ‬یاد‭ ‬علی‭ ‬حاتمی‭ ‬در‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬توضیحاتی‭ ‬که‭ ‬درباره‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬‮-‬که‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬فیلمنامه‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬چاپ‭ ‬رسیده‮-‬‭ ‬آورده‭ ‬است‮:‬
‮«‬شایسته‭ ‬است‭ ‬متن‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬‮٢‬‭ ‬بخش‭ ‬در‭ ‬‮٣‬‭ ‬بخش،‭ ‬به‭ ‬ترتیب‭ ‬‮«‬از‭ ‬تولد‭ ‬تا‭ ‬بعثت‮»‬،‭ ‬‮«‬از‭ ‬بعثت‭ ‬تا‭ ‬هجرت‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬از‭ ‬هجرت‭ ‬تا‭ ‬رحلت‮»‬‭ ‬تهیه‭ ‬شود‮.‬‭ ‬رحلت‭ ‬حضرت‭ ‬ختمی‮ ‬مرتبت(ص‮)‬،‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬نمادین‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬نخست،‭ ‬طی‭ ‬صحنه ای‭ ‬با‭ ‬خروج‭ ‬‮«‬اسامه‮»‬‭ ‬فرمانده‭ ‬لشکر‭ ‬اسلام‭ ‬وفرد‭ ‬برگزیده‭ ‬رسول‭ ‬اکرم(ص‮)‬‭ ‬از‭ ‬جوار‭ ‬بستر‭ ‬ارتحال‭ ‬و‭ ‬تشرف‭ ‬به‭ ‬بارگاه‭ ‬ملکوتی‭ ‬آن‭ ‬حضرت‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬درخواهد‭ ‬آمد‮.‬‭ ‬البته‭ ‬این‭ ‬صحنه‭ ‬،با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬شیوه های‭ ‬نمایشی‭ ‬موردپسند‭ ‬تماشاگر‭ ‬امروزی‭ ‬انجام‭ ‬می‮ ‬گیرد‮.‬‭ ‬برای‭ ‬جذب‭ ‬تماشاگران‭ ‬جوان‭ ‬‮-‬که‭ ‬اسلام‭ ‬حقیقتا‭ ‬دین‭ ‬جوانان‭ ‬است‮-‬،‭ ‬حتی‮ ‬الامکان‭ ‬صحنه های‭ ‬غم افزا‭ ‬و‭ ‬منتج‭ ‬به‭ ‬افسرده حالی‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬و‭ ‬نمادین‭ ‬بیان‭ ‬می‮ ‬شود‮.‬‭ ‬در‭ ‬عوض‭ ‬به‭ ‬صحنه هایی‭ ‬که‭ ‬نمایشگر‭ ‬شادی،‭ ‬شادابی،‭ ‬سلحشوری‭ ‬و‭ ‬مصفای‭ ‬دل‭ ‬و‭ ‬جان‭ ‬و‭ ‬روح‭ ‬است‭ ‬بیشتر‭ ‬پرداخته‭ ‬می‮ ‬شود،‭ ‬صحنه هایی‭ ‬که‭ ‬توصیف‭ ‬گر‭ ‬خلق‭ ‬و‭ ‬خوی‭ ‬محمدی‭ ‬است.همچنین‭ ‬به‭ ‬سبب‭ ‬حفظ‭ ‬وحدت‭ ‬مذاهب‭ ‬اسلامی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬اهداف‭ ‬اصلی‭ ‬ساخت‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬مبارک‭ ‬است،‭ ‬صحنه‭ ‬پایانی‭ ‬این‭ ‬فیلم،صحنه‭ ‬تاثیرگذار‭ ‬و‭ ‬باشکوه‭ ‬‮«‬حجةالوداع‮»‬‭ ‬است‮.‬‭ ‬صحنه ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حقیقت‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬یک‭ ‬جمع بندی‭ ‬عینی‭ ‬است،‭ ‬از‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬‮٣٢‬‭ ‬سال‭ ‬رسالت‭ ‬پیامبر‭ ‬خدا‭ ‬بر‭ ‬اسلام‭ ‬عزیز‭ ‬و‭ ‬ایشان‭ ‬گذشت‮.‬‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬پایانی‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬شیوه‭ ‬نمایشی‭ ‬حرکت‭ ‬به‭ ‬آینده‭ ‬‮(‬فلاش‭ ‬فوروارد‮)‬،‭ ‬عظمت‭ ‬و‭ ‬شکوه‭ ‬اجتماع‭ ‬امت‭ ‬اسلامی‭ ‬متشکل‭ ‬از‭ ‬ملل‭ ‬گوناگون‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬می‮ ‬گذارم‮.‬‭ ‬همه‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬لباس‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬هیئت‭ ‬بر‭ ‬گرداگرد‭ ‬خانه‭ ‬خدا‭ ‬در‭ ‬مناسک‭ ‬حج‮.‬‭ ‬بی‮ ‬تردید‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬‮٤١‬‭ ‬قرن‭ ‬بقا‭ ‬و‭ ‬عالمگیری،‭ ‬این‭ ‬دین‭ ‬مبین‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬دیدگان‭ ‬جهانیان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬می‮ ‬گذارم‭ ‬انشاءا‮...»‬‭ ‬از‭ ‬حاشیه نویسی‭ ‬دست نوشته‮  ‬های‭ ‬زنده‮ ‬یاد‭ ‬حاتمی،‭ ‬مشخص‭ ‬است‭ ‬وی‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬قرآن‭ ‬کریم،‭ ‬از‭ ‬منابع‭ ‬فراوان‭ ‬دیگری‭ ‬هم‭ ‬استفاده‭ ‬کرده‭ ‬است‮.‬‭ ‬بدین معنا‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬صاحب نظران‭ ‬و‭ ‬اهل‭ ‬دین‭ ‬و‭ ‬عرفان‭ ‬و‭ ‬فلسفه،‭ ‬مشورت ها‭ ‬و‭ ‬مکاتبه هایی‭ ‬داشته‭ ‬است‮.‬‭ ‬بی‮ ‬تردید‭ ‬همان گونه‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬ساله‭ ‬به‭ ‬مناسبت های‭ ‬گوناگون‭ ‬از‭ ‬زنده‮ ‬یاد‭ ‬علی‭ ‬حاتمی‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬‮«‬ایرانی‮ ‬ترین‭ ‬کارگردان‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‮»‬‭ ‬یاد‭ ‬می‮ ‬کنیم،‭ ‬نمی‮ ‬توان‭ ‬انتظار‭ ‬داشت‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬می‮ ‬توانست‭ ‬توسط‭ ‬کارگردان‭ ‬دیگری‭ ‬به‭ ‬جز‭ ‬او‭ ‬ساخته‭ ‬شود‮.‬‭ ‬زیرا‭ ‬این‭ ‬فیلمنامه‭ ‬همانند‭ ‬آثار‭ ‬پیشین‭ ‬حاتمی،‭ ‬از‭ ‬ویژگی‮ ‬هایی‭ ‬که‭ ‬فقط‭ ‬خاص‭ ‬او‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬فقط‭ ‬حاتمی‭ ‬می‮ ‬توانست‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬بپردازد‭ ‬بهره‭ ‬برده‭ ‬است‮.‬‭ ‬بی‮ ‬شک‭ ‬حاتمی‭ ‬فیلمسازی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬هیچ کس‭ ‬مثل‭ ‬او‭ ‬نبود‭ ‬و‭ ‬همتایی‭ ‬نداشت.اما‭ ‬دریغ‭ ‬که‭ ‬حسرت‭ ‬ساخت‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬آخرین‭ ‬پیامبر‮»‬‭ ‬،‭ ‬که‭ ‬همواره‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بزرگترین‭ ‬و‭ ‬مهم ترین‭ ‬آرزوهایش‭ ‬یاد‭ ‬می‮ ‬کرد‭ ‬بر‭ ‬دلش‭ ‬ماند‮.‬‭ ‬یادش‭ ‬گرامی‭ ‬و‭ ‬روحش‭ ‬شاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد