ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

شرحی از فیلمهای دایناسور-تاریخ مجهول آمریکا-تسخیرناپذیران-تسویه

شرحی از فیلمهای دایناسور-تاریخ مجهول آمریکا-تسخیرناپذیران-تسویه حساب

دایناسور ( 2000 آمریکا )

dinasor

 

 ساخته مشترک رالف زونداک و اریک لایقتونeric lehghton

تهیه شده: در کمپانی والت دیزنی ( موسس این کمپانی یک یهودی بود )

مدت: 82 دقیقه

موسقی متن: جیمز نیتون هاوارد متولد 9 ژوئن 1951 در کالیفرنیا.

برخی از آثار او عبارتند از :

کینگ کنگ – آغاز بتمن _ پیتر پن – نشانه ها – پستچی – داور- دنیای آب- قلب آمریکا.

تهیه کننده : پم مارسدن

 

چرا باید دید ؟

یک انیمیشن سه بعدی زیبا که نه تنها در زمان خود بلکه هم اکنون از نظر کیفیت تصویری حرفهای بسیاری برای گفتن دارد در ثانی از موسقی متن  جادویی این اثر نمی توان گذشت ضمنا این اثر از داستان و پرداخت داستانی نسبتا خوبی برخوردار می باشد.

 

نگاه شخصی : در تمام دنیا سیاست هایی در پشت پرده سینما وجود دارد گاهی این سیاستها فقط در جهت تامین رضایت بیننده می باشد و گاهی این سیاستها پا فراتر نهاده و سینما را به ابزار تبدیل می کند . در سینمای ایران این موضوع در اکثر موارد تابلو اجرا می شود اما در سینمای هالیوود این موضوع در اکثر موارد در قالب داستانی دیگر به صورت نامحسوس اجرا می شود و وقتی داستان اصلی یا به عبارت دیگر هدف اصلی سازندگان اثر رو می شود که بیننده تا اعماق وجودش به این داستان ایمان بیاورد مانند قسمت دوم فیلم شبکه در راستای انزجار مردم از کشور ترکیه یا فیلم کرش در راستای محکوم کردن وجود ایرانیان ( وتا حدودی نژادهای دیگر ) در کشور آمریکا ولی گاهی این نوع اهداف اثر خود را به صورت بلند مدت نشان می دهند مانند همین فیلم دایناسور که اهداف یهودیان را  برای  القا اعقاید خود تحت عنوان وجود سرزمینی موعود ( زایان )  برای تمامی انسان ها حتی منفور ترین آنها وعده می دهد. ( البته ما نقد کامل این اثر را در سیر آخرزمان برای شما می نویسم )

فقط هدف ما از معرفی این اثر در سیر سیاسی – اجتماعی نشان دادن پاره ای از اهداف سازندگان آثار برگزیده سینما می باشد .

 

برخی از فیلمهای مشابه طبق سایت رسمی imdb

عصر یخبندان- جوجه کوچولو- علاادین- فانتاسیا

 

برخی از آثار مشابه از دید شخصی :

فانتزی نهایی ( ارواح درون ) – بازگشت به گایا- پنگوئن خوش قدم- سندباد- سربازان کوچک- فرار مرغی و......

--------------------

تاریخ مجهول آمریکا

edward norton

قالب اصلی فیلم : اجتماعی

دوبله شده در موسسه فرهنگی هنری قرن 21

موضوع : گروههای نژاد پرستی در آمریکا

 

کارگردان : تونی کای – متولد 1952- انگلستان ( تذکر : این کارگردان بیشتر در زمینه ی تلویزیون فعلیت کرده است )

آثار این کارگردان : پارانیا (2008-دردست تهیه) – دریاچه ای از آتش (2006) – snow blind  - تاریخ مجهول آمریکا (1998)

بازیگران :

ادوارد نورتون : متولد 18 آگوست 1969 در ماساچوست بوستون –

]شعبده باز – 25 ساعت – باشگاه مشت زنی – شغل ایتالیایی – نگهدارنده ی ایمان – کلوپ شبانه – قلمرو بهشت – امتیاز – فقط به خاطر آمریکا – اژدهای سرخ – بروکلین بدون مادر

در ضمن این بازیگر در برخی از این فیلمها به عنوان کارگردان و تهیه کننده فعالیت داشته است مانند : بروکلین بدون مادر – 25 ساعت و ...

این هنرمند هم اکنون در حال ساخت سریالی به همراه " براد پیت " می باشد .

 

ادوارد فیور لانگ :متولد 2 آگوست 1977 در ایالت کالیفرنیا

]جاویدان (در حال تهیه)- حلقه سیاه (2007)- مبارزی از خاک – کلاغ – زندگی و مرگ – دیدار – روزگار بی رحم – در اوج درخشش – جیمی و جودی – ترمیناتور 2 – قلب آمریکا – کارخانه ی حیوانات و ...

 

بورلی دی آنجلو : در نقش مادر . این بازیگر در 83 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی حضور داشته است .

 

اوری بروکس : در نقش مدد کار

چرا باید دید ؟

این فیلم از سرگردانی جوانان آمریکایی سخن می گوید . جوانانی بعضا ساده لوح و گاها شکست خورده از زندگی خود را درگیر گروههای مختلف می کنند . گروههایی که در راس آنها افرادی سودجو قرار دارند که جز منافع خود به چیز دیگری نمی اندیشند .

ادوارد نورتن

این فیلم را اگر در مقایسه با فیلم " کرش" قرار دهیم به مفهومی والاتر نمی رسیم . فیلم تاریخ مجهول آمریکا" فیلمیست همانند فیلم کرش" در مورد عدم درک مردم آمریکا نسبت به نژادهای اطرافشان . نژادهایی که در میان آنها هم خوب وجود دارد هم بد با این تفاوت که فیلم مذکور از جهت فیلمنامه نسبت به فیلم " کرش" ناپخته تر می باشد . البته این دلیل بر ضعف مطلق در فیلم نیست . البته باید به این نکته اذعان داشت که "کرش" 7 سال بعد از فیلم مذ کور ساخته شده و مطمئنا از این فیلم الهامات زیادی گرفته است

-------------------

تسخیرناپذیران ( 1987-آمریکا)

تسخیر ناپذیران

کارگردان : برایان دی پالما .آغاز فعالیت این کارگردان از سال 1968 بوده است.

آخرین ساخته او کوکب سیاه می باشد.

او یکی از بزرگترین نویسندگان طنز سیاه در تاریخ سینما می باشد.

 ] زن افسونگر – سازنده ی اسباب بازی – ماموریت مریخ – چشمان مار – ماموریت غیر ممکن – راه کارلیتو – بر فراز قانون – صورت زخمی – انفجار – دیوینسیوس – مکش مرگ ما -  وسواس – شبح پردیس(بازسازی شبح اپرا)– کری – سلام مامان – جشن عروسی [

 

بازیگران :

کوین کاسنر : در نقش کارآگاه نس – متولد 18 ژانویه 1955 در ایالت کالیفرنیا

برخی از فیلمهای او در مقام بازیگر : آقای بروکس – دشت باز – سنجاقک – 3000 مایل تا گریسلند – پیغامی در بطری – پستچی – دنیای آب – GFK- رابین هود – رقصنده با گرگ – انتقام -

درمقام کارگردان : رقصنده با گرگ – دنیای آب – پستچی – دشت باز -

 

شون کانری : در نقش جیم مارلون – متولد 25 آگوست 1930 در اسکاتلند

فیلمها : ایندیانا جونز 4 (در دست تهیه) – مردان شگفت انگیز – یافتن فارستر – صخره – اولین پادشاه – دام افکن – طلوع خورشید – کوه نشین 1 و 2 – شغل خانوادگی – کوبا – مردی در رویای پادشاهی – شالاکو

تذکر : وی آغاز کارش از سال 1954 با فیلم یاس بنفش در بهار بوده و جیمز باند دهه های 60 و70 و80 آمریکا بوده است

 

اندی گارسیا : در نقش دستیار کارآگاه نس

فیلمها : یازدهمین اقیانوس و دوقسمت بعدی آن – شهر گمشده – گرفتار – مودلیانی – پدر خوانده 3

 

چارلز مارتین : در نقش والاس

 

و با هنرمندی رابرت دنیرو در نقش آلکاپن

فیلمهای در دست تهیه : اولین مرد – 36 – هیت(HEAT) –

دیگر فیلمها : چوپان خوب (کارگردان و بازیگر) – قایم موشک – ملاقات با فوکرها- امتیاز (کارگردان و بازیگر)- 15 دقیقه – نیویورک نیویورک – ملاقات با والدین

 

نویسنده : دیوید مامت ، فیلمنامه نویس و کارگردان بزرگ آمریکایی متولد 1947

برخی از آثار او :

شخم بزن- خانه ی بازیها- ما فرشته نیستیم- گلن گاری گلن راس(جیمز فولی)- نمایشنامه ی جولی و ...

دیوید مامت در مقام کارگردان :

سرقت مسلحانه با بازی جین هاکمن(2001)

آل کاپن : تاریخ تولد 1899 –تاریخ مرگ 1947 – ریس مافیای ایتالیایی در شیکاگو در طول دهه 20 آمریکا

 

در یاد بود یک کارگردان بزرگ :

صحنه پرت شدن کالسکه از روی پله های راه آهن در فیلم تسخیر نا پذیران ادای دینی است نسبت به فیلم رزم ناو بوتمکین ( دهه 20 تا 30 ) ساخته سرگی آیزنشتان کارگردان بزرگ روسی و با تدوین جادویی ( دیالکتیک)سر گی آیزنشتاین.

------------------

نگاهی بر کلیت  فیلم تسخیرناپذیران :

آقای نس ــ به هر قیمتی که شده باید قانون رااجرا کرد . . .  یابه هر قیمتی که شده می بایست آلکاپن تسخیر شود؟

پس از شکست پلیس در درگیری با ایادی آلکاپن روی ماشین سفید رنگ آنها چرا با خون نوشته اند

 (Touchable) تسخیر پذیر ؟

ومنظور ازاین عنوان برای فیلم کدام طرف ماجراست؟ آیابه همین دلیل تسخیر پذیری نیروی دولتی توسط باند آلکاپنی نیست که آقای نس- افسر خزانه داری که نقش آن را کوین کاسنر بازی میکند - در آخرین حرف های فیلم ناامیدانه  ازماجرای قضاوت ودادگاه   کافه را ترجیح می دهد؟

پس تمام حرف فیلم در تعریف آلکاپن تسخیر ناپذیروپلیس تسخیر شده است.

بعضی از دوستان فیلم دوست ایرانی ما هستند که هدف از نقد فیلم رانقب به لایه لایه های فیلم دانسته وظیفه منتقد را رمزگشایی وپرده برداری ازمفاهیم خفیه ولایه های پنهانی اثر هنری میدانند. با احترام بسیار پس از تصدیق عرایض فوق اما فکر می کنم نوع دیگری از نقد هم  خوب است وجود داشته باشد که به چیزهای سطحی و صاف وساده  اما تاثیر گذار بر احساس ولذات بصری وموسیقایی توجه داشته باشد که برای ادای دین به حق مظلومیت این نقدهای شهید من هم هیچی درباره آن نمینویسم . 

هم کار تایپ راحت باشد هم کار خواب که الان نزدیک نصفه شب باشد .هم حق شهید . .  

فقط یک نکته دیگر به خاطر دستور آقای راوی وآقای مجید بایداجابت شود .

با عرض جسارت یک  نکته آموزشی:

 P.O.V یعنیPoint Of View   فکر کنم یعنی زاویه نگاه. دو نوع زاویه نگاه دوربین داریم :1- زا ویه نگاه سوم شخص (دوربین راوی) که مثل دانای کل داستان است. 2- زاویه نگاه اول شخص که دوربین جای چشمهای یکی از آدمهای فیلم قرار می گیرد. که به آنها زاویه ی نگاه های عینی و ذهنی هم می گویند.

یکی از آدمهای UNTOUCHABLES P.O.V  ,   های ذهنی جالبی داشت که قرار شد درباره اش  چیزی

نگوییم ...! 

------------------------

تسویه حساب (1996-آمریکا)

تسویه حساب

فیلم تسویه حساب  ساخته بری لوینسن ( کارگردان فیلم مرد بارانی )

با بازی :

کوین بیکن – رابرت دنیرو- براد پیت – داستین هافمن و جیسون پاتریک .

نویسنده  : لورنزو کارکاترا

 

نگاهی بر کلیت این فیلم :

در ابتدا امر باید خاطر نشان کنم که این فیلم حدودا 4 سال پیش از شبکه سوم صدا وسیما با سانسوری بین 10 تا 15 دقیقه ای نسبت به نسخه دوبله شده در موسسه فرهنگی هنری قرن 21 پخش شد که قسمت زیادی از پیام کلی فیلم را از بین بردند.

این فیلم در ژانر اجتماعی ساخته و بسیار  پرداخت زیبایی بر آن شده است . یکی از سوژه های اصلی و زیبا در این فیلم  نشان دادن فساد در نیروهای پلیس و سیستم قضایی کشور آمریکا میباشد. مانند فیلمهایی چون :

بلوک 16 ( بروس ویلیس ) – حرفه ای ( ژان رنو )- فاصله موثر ( بروس ویلیس ) – مردی در آتش و .....

البته این فیلم پیامهای اجتماعی دیگری هم داشت که با دیدن این فیلم می توانید به آنها پی ببرید.

در پایان به اختصار به جند مفهوم کلی این فیلم می پردازم :

1-     پاکی و زلالی روح انسان در سنین کودکی و نوجوانی.

2-     اتفاقی بسیار کوچک باعث تغییر مسیر زندگی یک یا تعدادی از انسانها می شود .

3-     بافت جامعه باعث تغعیر در رفتار انسانها می شود .

4-     بی جوابی در مقابل فساد وبی عدالتی وسرپوش گذاشتن بر روی آنها از سوی دولنمردان جامعه.

( آیا در چنین جامعه ای می توان زندگی آزاد – با امنیت وپر از آرامش داشت ؟ )

 سایت رسمی فیلم    http://sleepers.warnerbros.com/index.html

تربیت اجتماعی

" تسویه حساب " اثری است برای انعکاس فریاد انسان از زخم هایی که جامعه بر پیکر او می نشاند . این فیلم از سنخ فیلم هایی است که آینه دار تمام نمای سیاهی جامعه ی آمریکا و یا جامعه ی سیاه آمریکاست . این نا به هنجاری ها و رذالت های اخلاقی را در دیگر فیلم های آمریکایی هم دیده ایم . همان زشت کاری پلیس آمریکایی در فیلم کرش (تصادف) در اینجا تکرار می شود . خشونت در خانواده به مثابه همان خشونتی است که در فیلم " ویل هانتینگ نابغه " دیده ایم . اینجا آدم خوب نداریم . از بزهکار تا کشیش روح نا آرامی دارند و هرلحظه مستعد لغزش و تخطی اند .

اما سیر خطی و مرحله به مرحله ی فیلم حرف های دیگر برای گفتن دارد . اینجا نگاه ها متوجه جامعه است. از دوستی آغاز می شود . از دنیای پرهیاهوی چند کودک بازیگوش . باور کردن اینکه روزی آنها تفنگ در دست بگیرند و کسی را به راحتی آب خوردن بکشند خیلی سخت است . چگونه به این راه کشیده شده اند ؟ فیلم چه کسی را به عنوان مقصر معرفی می کند ؟ از فیلم " ویل هانتینگ نابغه " به یاد داریم که شخصی به خاطر خشونت های درون خانواده دچار ناهنجاری رفتاری در بزرگسالی شده است . در" تسویه حساب " دنیای اشخاص در دو جبهه روایت می شود : نخست خانواده آن هم از نوع آمریکایی با همان خشونت ذاتی و فقدان عاطفه .( آنطور که فیلم معرفی می کند ) . در پایان هیچگاه نخواهیم گفت بزهکاری اشخاص معلول خشونتی است که خانواده بر آنها روا داشته است . بعد از خانواده نوبت به اجتماع می رسد که شاید کمتر متوجه کارکرد آن باشیم . همیشه خانواده عنصر اول و آخر در تربیت فرد و تاثیر گذار مطلق بر آینده ی او قلمداد می شود . ویژگی این فیلم هم این است که گرچه به صورت افراطی به کارکرد جامعه در قبال تربیت افراد پرداخته و نقشی برای خانواده قائل نشده است اما برای یکی از معدود دفعات سوژه ی اجتماع را مطرح کرده است .همان تاثیر و تاثر های ناخواسته ی اجتماعی که جامعه آنها را بر فرد تحمیل می کند در این فیلم نمایانده می شود . اینجا رفتار افراد جامعه است که بزهکاری و خشونت را در وجود فرد نهادینه می کند . آن چهار کودک در گذر از ناملایمات و تربیت های ناصحیح اجتماعی آنقدر دچار تغییر و تحول شخصیتی شده اند که تصور آن دوران کودکی برای آنها کمی ناهمگون به نظر می رسد . چه می شود کرد تقصیر جامعه ی تاریک و بی رحم است .......

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد