ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

فیلم اخراجی ها رکورد فروش سینمای ایران را شکست

فیلم اخراجی ها رکورد فروش سینمای ایران را شکست

 پوستر فیلم اخراجی ها، عکس از راحله عسگری زاده

فروش فیلم اخراجی ها از مرز نیم میلیارد تومان گذشته است (عکس ها از راحله عسگری زاده)

ده نمکی در مقام کارگردان بنا به گفته تهیه کننده آن رکورد تازه ای در سینماهای ایران برجا گذاشته است

فروش این فیلم به عنوان اکران نوروزی ازمرز نیم میلیارد تومان گذشته است که به گفته علی سرتیپی مدیر عامل شرکت فیلمسازی فیلمیران که تولید فیلم را برعهده داشته است، رکوردی در تاریخ سینمای کشور محسوب می شود.

"اخراجی ها" به عنوان یکی از چند فیلم ویژه اکران نوروزی تعیین شده است که با توجه به آنکه تنها فیلم کمدی در این دوره است، با استقبال خوبی از سوی تماشاگران سینما روبرو شده است.

این فیلم در باره یک گروه ازجوانان شرور است که برای همراهی با یکی از اعضای خود که دل به دختری مذهبی بسته است راهی جبهه می شوند زیرا پدر دختر شرط قبول خواستگاری را سر به راه شدن این جوان عنوان کرده بود، درنتیجه وی راهی جبهه می شود.

رکوردی در سینمای ایران

آقای سرتیپی گفته است که است استقبال مردم از این فیلم چنان بوده است که در برخی از سینماها سانس های ویژه 3 تا 5 صبح هم برقرار شده است.

علی سرتیپی در گفتگو با سایت فارسی بی بی سی گفت: "در هفده روز اکران فیلم میزان فروش این فیلم از مرز نیم میلیارد تومان گذشته و همه رکوردها را شکسته است، مثلا در یک روز در یک سینما یعنی سینما آفریقا ما هشت میلیون تومان فروش داشته ایم که قبلا رکورد فروش در یک سینما متعلق به فیلم "آکواریم" با 5.5 میلیون تومان بوده است."

آقای سرتیپی می گوید از نظرمیانگین فروش روزانه نیزاین فیلم با فروش 53 میلیون تومان رکورد فروش را شکسته است که بالاترین میزان فروش روزانه قبلی متعلق به فیلم "مارمولک" بوده است.

مدیر عامل شرکت فیملیران همچنین می گوید که این فیلم همچنین موفق به شکستن رکورد سانس های فوق العاده در سینمای ایران شده است زیرا تا کنون سابقه نداشته است که برای فیلمی سانس 3 تا 5 صبح دایر شود.

سانس فوق العاده اخراجی ها، عکس از راحله عسگری زاده

شکستن رکورد سینمای ایران

 این فیلم در همه زمینه ها رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را شکسته است

 

علی سرتیپی، مدیر عامل فیلمیران

وی می گوید با مقایسه میزان فروش این فیلم با فیلم های پرفروش قبلی مانند "مارمولک" و "آتش بس"، میزان استقبال بیشتر مردم آشکار می شود زیرا فیلم "آتش بس" در پانزده هفته یک میلیارد تومان فروش داشته است ولی این فیلم در هفده روز نیم میلیارد تومان فروش کرده است، در نتیجه انتظار می رود که این فیلم در تهران به بالای 2.5 تا 3 میلیارد تومان فروش دست یابد.

علی سرتیپی دلیل استقبال مردم از این فیلم را برقراری ارتباط با مخاطب می داند و می گوید در جاهایی فیلم "خط شکنی" کرده است و به علاوه بازیگران مشهوری در آن حضور دارند.

وی می گوید حمایت دولت و صدا و سیما از این فیلم نیز عاملی برای دستیابی به موفقیت بیشتر برای فیلم بوده است.

این فیلم با حمایت های دولت و صدا و سیما نیز همراه بوده است از جمله صفار هرندی در زمان تولید فیلم به بازدید از پشت صحنه فیلم پرداخت و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، انجمن سینمای دفاع مقدس و بیناد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به حمایت مالی و تدارکاتی از فیلم پرداخته اند.

همچنین به گفته آقای سرتیپی صداو سیما نیز برای پخش آگهی های تلویزیونی برای این فیلم تخفیف ویژه ای قائل شده است.

مسعود ده نمکی از گروه فشار تا فیلمسازی

نام مسعود ده نمکی در سال های گذشته با فعالیت های گروه های فشاری که به اجتماعات و مراسم حمله می کردند همراه بود.

برخی از فعالان سیاسی و دانشجویی می گویند که مسعود ده نمکی یکی از سازماندهندگان فعالیت های گروه های انصار حزب الله بوده است، اما خود وی گفته که از سال ها پیش و از هنگامی که هفته نامه شلمچه را تاسیس کرده بود از این فعالیت ها کناره گرفته است.

ده نمکی که در جریان حمله گروه های فشار به کوی دانشگاه تهران در سال 1378 نیز در این محل دیده شده بود، دلیل حضورش در کوی دانشگاه را فعالیت های خبرنگاری عنوان کرده بود.

مسعود ده نمکی ، عکس از بابک برزویه

مسعود ده نمکی پشت صحنه فیلم اخراجی ها، عکس از بابک برزویه

 

ظاهرا پس از بروز اختلافاتی که در انصار حزب الله رخ داده بود، مسعود ده نمکی نیز از فعالیت رسمی در این گروه کناره گرفته و به فیلسمازی روی آورد.

وی دو فیلم کوتاه مستند "فقر و فحشا" و نیز "کدام استقلال کدام پیروزی؟" را تا پیش از تولید اولین فیلم سینمایی خود ساخته بود.

اما با وجود اینکه هیچ یک از این دو فیلم ازنظرکیفیت سینمایی توجهی را جلب نکرد، وی فرصت ساخت "اخراجی ها" ، اولین فیلم سینمایی اش را به دست آورد.

این فیلم که در موسسه فیلمیران و به تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز ساخته شده است، نخستین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و با استقبال مردم روبرو شد و جایزه مربوط به فیلم برگزیده مردم را نصیب خود کرد.

اما هنگامی که در مراسم اختتامیه این جشنواره مسعود ده نمکی برای دریافت جایزه به روی سن فراخوانده شد وی با لحنی عصبانی هیات داوران را به دلیل نادیده گرفتن این فیلم و بازیگرانش مورد سرزنش قرار داد.

افشین لیاقت، روزنامه نگار و فیلمساز در باره این فیلم می گوید که فیلم فاقد انسجام روایی است اما با شوخی های عامه پسند خود می تواند برخی از تماشاگران را راضی از سالن سینما روانه خانه کند.

 

 

علت استقبال تماشاگران

به گفته دست اندرکاران تولید این فیلم، استقبال ازآن چنان زیاد بوده است که در برخی موارد سینماها برای پاسخگویی به مشتریان خود ناچار به اختصاص سانس های ویژه شده اند.

برخی از صاحب نظران معتقدند دلیل استقبال تماشاگران از این فیلم را می توان به درآمیختن کلیشه هایی از تیپ هایی که بازیگران مشهور فیلم قبلا ارائه کرده بودند و شوخی های کلامی محبوب مردم که با فرهنگ عامه سازگاری دارد مربوط دانست.

به علاوه این فیلم تنها فیلم کمدی اکران نوروزی است که معمولا فیلم های کمدی در این دوران با استقبال خوبی روبرو می شوند و همچنین سایر فیلم ها اکران شده در این دوره نیز از جذابیت بیشتری برخوردار نیستند.

 

 

یک تماشاگر فیلم که برای سومین بار به تماشای این فیلم آمده است می گوید به دلیل اینکه این فیلم در عین سرگرم کننده بودن آموزنده هم هست به تماشای این فیلم آمده است.

اما، امیر هوشمند، گرافیست که این فیلم را دیده است می گوید از این که برای تماشای آن 1500 تومان پرداخته است متاسف است زیرا سطح فیلم کمتر از حد مورد انتظار وی بوده است.

وی معتقد است که مردم چون تشنه خندیدن هستند و در جستجوی جایی می گردند که خودشان را تخلیه کنند از این فیلم استقبال کرده اند.

الناز ناطقی، وبلاگ نویس نیز می گوید فیلم ضعیفی بود هم از نظر فیلمنامه و هم ساخت و فیلم فاقد انسجام روایی بود.

وی می گوید شوخی های فیلم که به لودگی بیشتر نزدیک است عامل فروش فیلم بوده است و اینکه در جشنواره فیلم فجر فیلم منتخب تماشاگران نام گرفته است نمی تواند دلیلی برای خوب بودن فیلم باشد.

 

پرده فیلم اخراجی ها، عکس از راحله عسگری زاده

 به نظر می رسد که میزان استقبال مردم از "اخراجی ها"، برخی از منتقدان وصاحب نظران رسانه را به تامل در باره دلایل این استقبال وا داشته است

 

 

 

منتقدان و فیلم

با نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر منتقدان نظرات چندان مساعدی در باره فیلم ابراز نکردند اما به نظر می رسد که میزان استقبال مردم از "اخراجی ها"، برخی از منتقدان وصاحب نظران رسانه را به تامل در باره دلایل این استقبال وا داشته است.

 

 

علی حسین پور، مدرس تاریخ هنر در این مورد می گوید از آنجا که تا پیش از این در عرصه سینمای جنگ فضای جدی، خشک و رسمی حاکم بود، با نمایش فیلم "لیلی با من است" خیلی از تابوهایی را که در این زمینه وجود داشت شکسته شد اما بعد از آن کمتر فیلمی با چنین مضمونی ساخته شد.

این مدرس دانشگاه می گوید: اخراجی ها از نظر موضوع شباهت زیادی با فیلم "لیلی با من است" دارد با این تفاوت که بر تعداد شخصیت ها افزوده شده و این شخصیت ها که به جنوب شهر تعلق دارند به دلیل عدم تناسب شان با فضای جنگ موقعیت های کمیکی را پدید می آورند.

وی می گوید اما مشکل این است که بیشتر بار فیلم را شوخی های کلامی بر دوش دارد و در آن از لطیفه هایی استفاده شده است که در بین مردم رواج دارد.

به گفته علی حسین پوراما چون فیلم فاقد انسجام است سبب سردرگمی تماشاگر می شود و به خوبی هم نمی تواند فضای جنگ را به نمایش درآورد.

اکران فیلم "اخراجی ها" همچنان در27 سینمای تهران و35 سینمای شهرستان ها ادامه دارد و آن چنان که مسعود ده نمکی در وبلاگ خود نوشته است منتقدان باید بدون توجه به آنکه چه کسی این فیلم را ساخته است، به تحلیل آن بپردازند.

آقای ده نمکی همچنین در نوشته های خود موفقیت فیلم خود را مرهون توجه خود به لزوم برقرار کردن ارتباط با تماشاگر دانسته است.