ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

ایران فیلم

The Greatest Gallery and Interesting Matter Cinema

میترا حجار

میترا حجار

 

نام: میترا حجار

تاریخ تولد: 15 بهمن 1355

 

متولد 1355، تهران. دیپلم ریاضی فیزیک. دوره دو ساله کارگردانی را در کلاس های بزرگمهر رفیعا گذرانده است، دوره بازیگری ندیده است. در کودکی نقاشی را بیشتر از بازیگری دوست داشت. مجرد است، بارها شایعه ازدواجش در سینما پیچیده است. زیاد به کشور فرانسه سفر می کند، خانواده اش موافق حضور او در عرصه بازیگری نبودند. اولین فیلمی که بازی کرد غریبانه ساخته احمد امینی بود که ایفاگر نقش دوم بود.

پس از بازی در چند کار و در نقش های مکمل و سیاه مشق به یک باره با حضورهایی گرم و امیدوار کننده در فیلم های "فریاد" ، "متولد ماه مهر" و "اعتراض" خود را نشان داد. در فیلم ها بیشتر نقش دختری مستقل و معتقد به عشق و عاطفه را بازی می کند، با بازی در فیلم متولد ماه مهر کار "احمدرضا درویش" از جشنواره هجدهم فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را از آن خود کرد و نظرها را به سوی خود جلب نمود. با ورودش به عرصه سینما دستمزدش بسیار بیشتر از رقمی بود که به بازیگران تازه کار پرداخت می شد. بعد از گرفتن دیپلم در کنکور شرکت کرد اما نتوانست قبول شود. توسط دوستش به احمد امینی معرفی می شود. زیاد اهل گفتگو نیست و زود هم عصبانی می شود. از میان رنگ ها به رنگ سبز علاقه خاصی دارد. یکی از طرفداران پر و پا قرص آب معدنی است. عاشق سفر خصوصاً اروپا است. شیک پوش است و سعی می کند با مد روز زندگی کند. عاشق دیدن فیلم است و سعی می کند فیلم های روز دنیا را دنبال کند. خوش قول و یکی از دشمنان بی نظمی است و در هر شرایطی نظم را رعایت می کند.

اصلاً با مطبوعات رابطه خوبی ندارد. سال 1375 بازیگری در تلویزیون را هم تجربه کرد. برخلاف همه بازیگران که می گویند بازیگری و سینما همه چیزشان است او می گوید همه چیز بازیگری و سینما نیست. مدت هاست تصمیم گرفته از ایفای نقش های کوتاه دوری کند. بسیار احساساتی است و دستی هم بر قلم دارد. وقتی کسانی که دوستشان دارد، شاد و خوشحالند او از خوشحالی آنها خوشحال تر می شود. تجربه مجریگری در جام جم را هم دارد. در فیلم های "فریاد"، "متولد ماه مهر" و "اعتراض" با محمدرضا فروتن همبازی بود. اعتقاد دارد عمر ستاره ها خیلی کوتاه است و به همین دلیل دوست دارد بازیگر باشد تا ستاره. تا به حال چند بار شایعه ممنوع الفعالیت شدنش مطرح شده. "دیوید فینچر" ، "لوک بسون" و "استنلی کوبریک" کارگردان های مورد علاقه او هستند و گفته حتی حاضر است در کارهای آنان منشی صحنه هم باشد. در دومین فیلمش ایفاگر نقش اول بود. دوست دارد در عرصه هنر ماندگار شود.

در دوران کودکی خیلی شیطان بوده و مادرش همیشه می گفت: «پس تو کی می خواهی بزرگ شوی؟» و میترا همیشه فکر می کرد این بزرگ شدن چه امر شگفت انگیزی است. گربه را خیلی دوست دارد. به شدت ایده آلیست است و رنج های زیادی در زندگی کشیده. از آدم هایی که بخواهند به هر نحوی از مسئولیت زندگی شانه خالی کنند خوشش نمی آید.

در کودکی عروسکی داشت که ستاره نام داشت. عاشق دوران کودکی اش است و سعی می کند بخش کودکی زندگی اش را حفظ کند و حتی گاهی برای خود عروسک هم می خرد. در فیلم سگ کشی "بهرام بیضایی" حاضر شد بدون دستمزد بازی کند. عروسک دوران کودکی اش ـ ستاره ـ را سال ها بعد به دختری داد که در خانه اش کار می کرد. سعی می کند متواضع باشد و از خودش خوشش می آید. آنقدر از تنهایی لذت می برد که نگو و نپرس. تحمل ستایش دیگران را ندارد. اصلاٌ آدم فریبکاری نیست. از خودش زیاد انتقاد می کند. از میان میوه ها گیلاس را خیلی دوست دارد. در چندین نمایش از جمله "هملت" حضور داشته است. 9-8 ساله که بود شخصیت های کتاب هایی را که می خواند روی کاغذ نقاشی می کرد. معتقد است آدم در زندگی نباید روزه شک دار بگیرد. جریان دوم خرداد برای بازیگرانی چون او فضای بازی را به وجود آورد که خودی نشان بدهند. دو بار تا به حال با مسعود کیمیایی کار کرده است. پرویز فنی زاده را بهترین بازیگر می داند. بسیار اهل مطالعه است و کم نمی آورد. "زمستان است" آخرین کار اوست که در نوبت اکران قرار دارد. کارگردان این فیلم رفیع پیتز است. در هر کاری از راهش وارد می شود. معتقد است زندگی مثل یک طاووس است؛ بعضی ها پرهای زیبایش را می بینند و بعضی ها پاهای زشتش را. اعتقادش براین است که نباید با عقده زندگی کرد چرا که دیگر از زندگی لذت نمی بری. اگر پول زیادی نصیبش شود قصد دارد سالن تئاتر، سینما و موسیقی و ... بسازد. میل تنوع طلبی بالایی دارد. در شرایط سینمای امروز کمتر در عرصه سینما حضور دارد.میترا حجار

با زبان فرانسه آشناست. معتقد است افسردگی یعنی پیدایش دوباره شخصیت. می گوید از چیزهای منفی باید یک چیز مثبت ساخت و به مردم فرهنگ داد، مدتی در شهرک غرب زندگی می کرد. ساده است و روراست.


دوره دو ساله کارگردانی را در کلاس های بزرگمهر رفیعا گذراند.
او نخستین بار با بازی در نقش دوم در فیلم غریبانه به سینما آمد.
اما در فیلم فریاد خوب ظاهر شد و برای بازی در فیلم متولد ماه مهر از هجدهمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.
او همچنان یکی از بهترین انتخابها برای فیلمهای بزرگ است.
فیلم شناسی :
غریبانه (احمد امینی - 1376)
فریاد (مسعود کیمیایی - 1377)
متولد ماه مهر (احمدرضا درویش - 1378)
شبهای تهران (داریوش فرهنگ - 1379)
اعتراض (مسعود کیمیایی - 1378)
سگ کشی (بهرام بیضایی - 1379)
رخساره (امیر قویدل - 1379)
پلیس جوان (مجموعه - سیروس مقدم - 1379/80)
مزاحم (سیروس الوند - 1380)
قارچ سمی (رسول ملاقلی پور - 1380)
فراری (رضا جعفری - 1380)
صورتی (فریدون جیرانی، 1381)
ملاقات با طوطی (علیرضا داودنژاد - 1381)
 

با استفاده از مجله روزهای زندگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد